Od nového roku si už všechno vyřídíte na úřadě ve své obci!

Občane jásej! Úřad tvůj k tobě se přibližuje! A bude to ještě lepší! Ne, ne, bohužel, opak je pravdou. Místo toho, aby si mohl domorodec na svém úřadě v obci vyřídit většinu svých občanských a úředních potřeb, bude muset trávit části své dovolené, nebo náhradního a neplaceného volna cestami do okresního města. Státní úředníci neustále vymýšlejí nové a nové úřední postupy a poslanci jim k tomu zdatně sekundují, možná je tomu i naopak. Trend posunout vše centrálně do jednoho místa v okrese, má podle mého názoru dva základní důvody:

PRVNÍM důvodem je nepravdivá domněnka státu, že stát ušetří tím, že bude financovat výkon státní správy jen v okresních městech – tedy v úřadech s rozšířenou působností – v tzv. trojkových obcích, v našem případě v Rokycanech. Bohužel, už teď od nového roku si budou jezdit občané pro občanské průkazy mnoho kilometrů a to hned dvakrát - pro podání žádosti, a potom pro hotovou občanku, přičemž dosud si jí mohl vyřídit podstatně blíž. Tím však stát zdaleka nekončí a připravuje další redukce. Na řadě jsou stavební úřady a také některé matriky, kontaktní místa sociálky, pracáku a dalších. Možná, že už to tak u některých institucí takto funguje.

Tím DRUHÝM důvodem je naprosto průhledná tendence státu zlikvidovat malé a menší obce. Dvojkovým, tedy pověřeným obcím, jako jsou např. Radnice, odebere postupně stát výkon státní správy úplně a kvalitativně je posune směrem k ostatní většině obcí a to k pouhému výkonu vlastní samosprávy. Dále stát předpokládá, že nastane slučování malých obcí. Ani už neskrývá, že se vidí v německém modelu, kde obec o velikosti tisíc obyvatel je spíše výjimkou a nejmenší obce tam mají okolo dvou tisíc obyvatel. U nás je ze 6300 obcí 3500 obcí s počtem do pěti set obyvatel. Státní úředníci sice ví, že  by jim slučování politicky neprošlo, tak na to jdou šikovně od lesa a budou likvidovat malé obce především ekonomicky a administrativně. Obojí už také dělají – ekonomicky, kdy v rozpočtu obcí začínají chybět peníze, protože se stále více vynakládá na výdaje za stále dražší služby a energie, tak i administrativně. Hordy státních úředníků, kteří jsou v mnohonásobné přesile oproti neuvolněným starostům, jim vyhrožují milionovými pokutami za včas nedodané věstníky, hlášení, tabulky, rozbory, řády a bůhvíco. A tak neuvolněný starosta, který se přece musí také nějak živit, po večerech vyplňuje a vypisuje všemožné hlouposti, aby úředního šimla nakrmil. Stále mu však hrozí pokuty a penále. Starosta si pak řekne, mám tohle zapotřebí? Ne. A když už se ve vsi nenajde jiný občan (chtěl jsem říct původně trouba), který by chtěl dělat starostu, samosprávná obec padne a sloučení jí nemine. A stát jásá: to jsme chtěli!

Výsledku je dosaženo. Ve finále bude občan jezdit za všemi úředními záležitostmi do okresního města. Když u něj nebude svítit třeba veřejné osvětlení, bude volat do vzdálené obce, která už zase bude mít svých dvacet sedm částí. Jenže to už jsme tady měli. Chceme to zase?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Karel Ferschmann | čtvrtek 15.12.2011 16:13 | karma článku: 20,03 | přečteno: 1260x